Time flies ...

8 maart 2017 - Paramaribo, Suriname

Het is echt een cliché, maar times flies … Afgelopen maandag was het een maand geleden dat we onze familie en vrienden uitzwaaiden op Schiphol en sinds die tijd is er al heel wat gebeurd, maar voor mij hoeft dat nog lang niet te eindigen. Gelukkig hebben wij nog vier maanden te gaan. De tijd vliegt ook voorbij omdat we elke dag wel wat leuks doen, maar soms ook dagen hebben dat we het heerlijk vinden om in de hangmat te liggen. Sorry voor de beelddenkers, het ligt echt verrukkelijk. Het weekend in de jungle heeft ons nieuwe vrienden opgeleverd en dus hebben we afgelopen week ook volop benut om leuke dingen te doen: uiteten, beerpong, stappen en Braziliaans carnaval, niet alles was succesvol. We deden met vier teams van de zestien teams mee aan beerpong en eigenlijk best wel knap dat niemand van ons een potje wist te winnen. Dat moest natuurlijk gevierd worden met nog meer bier en malibu. Braziliaans carnaval viel mij ook tegen. Er liepen ongeveer 40 Nederlandse stagiaires en 10 Brazilianen in een optocht van een hotel naar een festivalterrein. Het feit dat we gratis konden drinken van de organisator is ook de reden dat er zoveel Nederlandse stagiaires waren, we blijven tenslotte gierige Nederlanders. Maar het was ook wel nodig dat wij er waren, hadden de mensen toch nog iets te lachen aan de kant van de weg die naar ons keken. Braziliaans carnaval met 40 Nederlandse stagiaires die niet kunnen dansen als Brazilianen en die geen Braziliaanse kont hebben. Op het festival waren er ook niet heel veel mensen. Van Wim, de organisator, hadden we gehoord dat er een grote Braziliaanse band zou komen. Wij wachten, wachten en nog meer wachten op het grote moment, bleek dat grote moment al een tijdje bezig te zijn, zonder dat wij de overgang hadden gemerkt. Misschien lag dat ook aan onze Portugese taalskills. Maar daar kan verandering in komen, want Leanne en ik gaan volgende week een paar dagen op vakantie naar Bélem in Brazilië.

Suriname haalt wel de kluns in mij naar boven. Een paar extra fietstochtjes omdat ik alweer mijn portemonnee ben vergeten, hoorde er deze week ook bij, maar het sleutelincident spant de kroon. Ons huis hier is goed beveiligd met vier sloten, maar als je vier sloten hebt en je de hangsloten al dicht hebt gedaan, moet je niet vergeten de goede sleutels mee te nemen. Deze typende pipo had per ongeluk de verkeerde sleutels gepakt en dus waren we buitengesloten. Met een snelcursus inbreken van de overbuurman gingen wij proberen op het slot open te breken. De sloten zijn zo goed dat dit niet lukte. Poging nummer twee: ik wist waar de goede sleutel lag, namelijk drie meter vanaf de deur in een bureaula. Ons geluk was dat de bureaula open was, dus er was nog hoop. Met een kermisachtige grijpmachineconstructie (een hark met een pvc-buis) heeft onze buurman de sleutel kunnen pakken. Jaaaa, we konden weer naar binnen, wat een mazzel hebben wij gehad, want onze huisbaas is ook nog eens voor 10 dagen op vakantie, dus kon ons ook niet naar binnen helpen. Ik ben duidelijk geen ezel, want ik heb mij al eens vaker aan dezelfde steen gestoten. Het sleutelincident hadden we namelijk al een keer in de light-versie meegemaakt. Toen konden we binnen 5 minuten wel weer naar binnen. Om de buurman te bedanken, kochten we maar snel een flesje borgoe (Surinaamse rum). Wat achteraf ook niet heel slim is om te geven aan een taxichauffeur. Het is dus nooit saai bij ons op de Verlengde Keizerstraat.

Gisteren zijn we nog naar het Casino geweest, ook een hele ervaring voor twee mutsen. De fruitmachine snapte we niks van of is het zo makkelijk dat het gewoon niet leuk is? We gingen maar roulette spelen, de bedragen gingen heen en weer. We speelden beide met 50 srd (ongeveer 6 euro), daarmee hebben we twee uren gespeeld en kregen we ook nog gratis eten en drinken. We zouden stoppen en Leanne zette nog even vol op 1 getal. Ze was al bezig met opruimen en had dus helemaal niet in de gaten dat het balletje ook nog echt op 20 kwam: jackpot! Hierdoor heeft een avondje casino, incl. 4 drankjes en 2 tosti’s ons € 0,50 gekost. De medewerkers van het casino zullen ook wel raar naar ons hebben gekeken: we waren zo blij met onze € 0,50 verlies, terwijl wij echt met een Flutbedrag hebben gespeeld en mensen echt bakken met geld naar het casino brengen. Volgende keer gaan we voor winst!

Nu vragen mensen zich vast af of wij ook nog wel wat voor school hebben gedaan? Eerlijk antwoord? Vrij weinig. We hebben een aantal lessen geobserveerd op onze stageschool voor ons onderzoek naar de verschillen tussen werkvormen op het mbo in Nederland en in Suriname. We hebben deze week geen les kunnen geven, omdat er een vergadering stond gepland tijdens onze uren. De studenten kregen een verkort lesrooster en onze stagebegeleider vond het niet nodig dat wij de studenten een halfuur les gingen geven, dus ging de les niet door. Volgende week maar weer lesgeven.

Ok doei!

1. Boukeline Ypma:
    8 maart 2017
    Hast wer in pracht stikje skreaun!
  2. Louwra Paarhuis:
    8 maart 2017
    Heerlijk die verhalen van jullie.