Een ziek chickie en no problemo kippen

5 juni 2017 - Paramaribo, Suriname

We beginnen deze week de blog maar even met nieuws dat sommige mensen gaat verbazen, pak een stoel, een plastic zakje om jouw ademhaling weer onder controle te krijgen en maak het jezelf comfortabel. Leanne en ik doen deze week veel voor (shocking!!) school, ons onderzoek naar het onderwijs in Suriname is bijna af, worden er reflecties geschreven en ook hebben we tentamens gemaakt. Afgelopen vrijdag hadden we een tentamen over de geschiedenis van Suriname, ook weer een hele ervaring om een tentamen te maken in Suriname. Allereerst zaten wij in een raar lokaal, waardoor iedereen in groepjes zat en het wel erg makkelijk werd gemaakt om te kijken bij de buurvrouw. Wij hadden dat niet nodig, want de docent hielp ons ook al een eind op weg. De docent ging elke vraag bij langs wat ze daar eigenlijk wil horen, ze had net zo goed ook de antwoorden op een papier erbij kunnen leveren. Daarna ging de telefoon van de docent nog twee keer en nam een student ook de telefoon op. Uiteindelijk ging onze toets best goed, terwijl wij maar de helft van de colleges konden volgen. De resultaten volgen hopelijk snel. Tot zover de schrik, nu weer over tot de orde van de dag en praten we dus niet meer over school.

Leanne voelt zich sinds het weekend in Menimi niet lekker: oververmoeid, hoofdpijn, buikpijn en misselijk. Na een week het even hebben aangekeken, zijn wij naar de dokter gegaan. Het kon in ieder geval geen oververmoeidheid zijn door drukte de afgelopen periode, wij hebben genoeg gedaan, maar ook meer dan genoeg vrije tijd gehad. Na twee uren gewacht te hebben bij het spreekuur, heeft Leanne op advies van de dokter bloed laten prikken. De volgende dag bleek dat er een vitamine B-12 tekort is. Leanne heeft 193, terwijl 180 de ondergrens is. Wij dachten aan een gemiddelde van 200 wat normaal is, maar na een paar minuten vroegen wij toch maar wat normaal was, de dokter zei dat 500 normaal was, zonder te blikken of te blozen. Oeps, wel erg laag dus. Door vitaminepillen zou het moeten opknappen, helaas is dit nog niet het geval geweest. Het werd zelfs erger met een migraine in kwadraat. Op zondag zijn wij naar de spoedpost gegaan, wat medicijnen later weer huiswaarts. Op maandag wederom naar de dokter waar Leanne een injectie heeft gekregen met vitamine B12, hopelijk slaat het nu wel aan. Vitamine B12 komt vooral voor in vis, vlees en eieren, dat eten wij hier genoeg. Waarschijnlijk speelt het al veel langer met vage klachten als migraine en is het nu door een virus versterkt. Word vervolgd … Wat wij tot nu toe gezien hebben van de Surinaamse medische wereld, valt ons alles mee: Behulpzame dokters en schone praktijken.

Afgelopen week hebben wij nog wel een aantal leuke dingen gedaan. Wij zijn naar de museumnacht geweest, hebben wederom een kookworkshop gevolgd (Ja, hopelijk leren wij het nog een keer) en zijn wij naar het Nationaal Assemblee geweest. Het Nationaal Assemblee is het parlementsgebouw van Suriname. Wij kregen hier een rondleiding en mochten zien waar “the magic happens”. Typisch voor Suriname is het volgende: het parlementsgebouw is in 1996 in vlammen opgegaan en kreeg het parlement een tijdelijk gebouw. Dit “tijdelijke” gebouw is nog steeds het parlement en het ziet er ook nog niet uit dat dit in de komende jaren gaat veranderen. Zo gaat het wel vaker in Suriname, want wat ook nog steeds niet is geregeld, is ons visum. In oktober zijn wij begonnen om een visum te krijgen om hier stage te mogen lopen. Inmiddels zitten wij al vier maanden in Suriname en is het visum nog steeds niet afgerond. Officieel zouden wij na 90 dagen illegaal zijn in Suriname, maar geen kip die daar een probleem van maakt. Ook geen kip die ons wil helpen, want het spreekwoordelijke van het kastje naar de muur is hier van toepassing. Wij gaan over twee weken naar Aruba, dus dan kunnen we zien of er echt geen kip is die daar een probleem van maakt. Anders gooien wij onze vrouwelijke charmes in de strijd of worden we weer wat euro’s lichter door een toeristenkaart te kopen. Tip voor aanstaande Surinaamse stagiaires: ga lekker naar Suriname met een toeristenkaart van 30 euro in plaats van een visum van ongeveer 400 euro. Daar hadden we heel veel lekkere drankjes van kunnen kopen of voor Leanne heel veel sapjes vol met vitamientjes!

Lobi!

1. Louwra Paarhuis: