Echte stagiaires in de jungle

1 maart 2017 - Paramaribo, Suriname

Na een weekendje back to basic in de jungle, zijn we weer terug in onze stad. Het geluid van de auto’s die voorbijrijden met muziek op volume 8000 hebben we totaal niet gemist in het binnenland van Suriname. Vrijdagochtend gingen we samen met een groep van 11 stagiaires uit Nederland en België naar Botopasi. Eerst drie uren met de bus en vervolgens nog 2,5 uur met de boot over de Surinamerivier en toen kwam het dorpje Botopasi in beeld. Wij zaten in Sutikamia, een ecoresort. Zoals veel mensen doen op de eerste dag van een vakantie, is het dorpje verkennen, dus wij ook. Botopasi is nog best een groot dorp (vergeleken met Oosthem), maar een gelijkenis was dat er weinig mensen op straat waren. Gelukkig konden ze de plaatselijke kroeg zaterdagavond wel vinden. Maar eerst hadden we op zaterdag nog andere dingen op de planning staan: een jungletocht naar een museum over de gebruiken van deze regio. Ik kan het spannender maken dan dat het was, we hebben geen leeuw, slang, gorilla of krokodil gezien. Wel heeft de groep een halve aap gezien, ik zag slechts alleen wat bladeren bewegen. Na twee uur wandelen, kwamen we aan bij het museum. We maakten kennis met de geschiedenis en cultuur van de Saramaccaanse bevolking, heel erg interessant. Helaas mochten we geen foto’s of video’s maken, dus jullie moeten er zelf maar een keer heen. ’s Middags was het tijd voor ontspanning: baden in de Surinamerivier. Met zijn allen op wat stenen aan de zijkant van de rivier, genietend van het uitzicht was toch wel een geluksmomentje voor mij. Let wel op dat wanneer er een boot langs komt je extra voorzichtig op de steen blijft zitten, anders ben je zo een paar meter verderop tegen de stroming aan het zwemmen. Gelukkig had ik mijn neppe GoPro-camera mee en zorgde de selfiestick ervoor dat de groep mij weer binnen kon hengelen. Lang leve de selfiestick! Na wat verkoeling in de Surinamerivier gingen we koken voor de mensen in het dorp. In Nederland ben/was ik een ramp in de keuken, maar ik begin het te leren. ’s Avonds was er namelijk een feestje georganiseerd in de plaatselijke kroeg en je kunt niet een feestje houden zonder eten. Al moet je wel goed opletten wat je eet in het donker, want bij sommige mensen gaat dit niet goed en daar weet Leanne alles van. Gelukkig was er genoeg bier om mee te blussen. Niet alleen om mee te blussen, maar ook om ons verdriet mee weg te drinken. Man, wat kunnen zij dansen en wij niet. Het enige wat wij kennen, is de kabouterdans, dus die is ook even gepasseerd. Het bleef nog lang onrustig in Botopasi …

De volgende dag was alweer het einde van onze weekendtrip. De boottocht duurde nu wat korter, omdat we met de stroming meegingen. We kwamen rond 7 uur weer in ons stadje.

De volgende dag zouden we beginnen met lessen volgen op de lerarenopleiding, na wat heen en weer gecommuniceer, werd duidelijk dat we pas vanaf 20 maart lessen kunnen volgen, dus we hebben nu nog langer vakantie. Wel konden we gisteren beginnen met lesgeven en dat was leuk! Leanne en ik geven beide elke week een les sociale vaardigheden en maatschappijleer per week aan drie klassen (1 klas heeft een blokuur). Aan mij de taak deze week om het blokuur te vullen. De les zag er wel wat anders uit dan hoe ik dat normaal gesproken doe, zonder PowerPoint/video/boek of geprinte opdrachten: back to basic met mijn stem en wat leuke spellen. Gelukkig grenst het (open) lokaal aan een grasveld en hebben we de leerlingen mee naar buiten genomen voor een spel, omdat het lokaal te klein zo zijn. De stagebegeleider had het erg druk met stageplekken regelen voor de studenten en dus hebben we haar weinig gezien. Gelukkig vonden de leerlingen onze lessen wel heel erg leuk. Leanne moet zelfs volgend jaar blijven. Sorry familie de Jong, wij moeten de leerlingen te vriend houden, dus doen we wat ze willen. Dat doen de leerlingen trouwens ook. Ze keken raar dat de Nederlandse leerling altijd met “ja maar …” reageert als er wordt gevraagd om de telefoon weg te doen. In Suriname doen ze braaf wat je zegt (tot nu toe in ieder geval). Vandaag gaan we kijken, voor ons onderzoek, hoe andere docenten lesgeven. Dus snel op de fiets!

Later!

Voor de mensen die het leuk vinden om bewegende beelden te zien, ik heb een filmpje gemaakt van het jungleweekend: https://www.youtube.com/watch?v=sgyrPxOJgYg

1. J.de Groot:
    5 maart 2017
    Lieve Janet. Bedankt voor je leuke verhaal. Weet ik weer hoe je het er ,,hebt.Groetend Oma